31. heinäkuuta 2014

Como-järvellä

Yhtenä lomapäivänä Italiassa tehtiin päiväretki Como-järvelle. Lähdettiin aamulla Milanosta junalla Comon kaupunkiin järven länsirannalle. Käveltiin aikamme kaupungin katuja, katseltiin näyteikkunoita ja pastellivärisiä taloja ja syötiin päivän ensimmäiset jäätelöt. Sen jälkeen suunnattiin järven rantaan ja ostettiin liput juuri lähdössä olleeseen vesibussiin, jolla matkattiin Bellagioon. Nopealla yhteydellä matka kesti noin 50 minuuttia ja maisemat olivat mahtavat: jyrkkiä rinteitä, turkoosi vesi, kauniita huviloita ja utuisa auringonvalo. Käly totesi matkan aikana tyttärelleen, että yritä painaa nämä kuvat ja hetket mieleen ja muistele niitä sitten kun kotimaassa on talvi, kylmää ja pimeää. Koitin noudattaa samaa neuvoa.

Bellagiossa syötiin myöhäiseksi lounaaksi pizzat ja jatkettiin sitten kaupunkikierrosta. Tykkäsin kovasti kauniin pikkukaupungin kapeista portaikkokujista. Ne olivat niin kuvauksellisia, ainakin osittan sopivasti varjoisia ja samalla vilpoisia ja näkymät järvelle olivat upeat. Kun Bellagion keskusta oli lähestulkoon läpi kävelty, istahdettiin vielä järvenrannan penkille ihan vain ihastelemaan maisemia. Tai no, ehkä myös vähän levähtämään varjossa ja juomaan vettä. Porrastreeni paahtavassa auringossa vaati veronsa.

Bellagiosta jatkettiin lautalla matkaa järven itäreunalle Varennaan. En tiedä, voiko Varennan kohdalla enää puhua kaupungista. Se vaikutti jollakin tapaa niin uneliaalta ja pieneltä, että kylä tuntuisi melkein paremmalta nimitykseltä. Sympaattinen ja kaunis pikkupaikka se oli joka tapauksessa. Järven rannalla kulkeva jalkakäytävä oli rakennettu osin veden päälle ja sitä pitkin pääsi kulkemaan vesibussin pysäkiltä pikkuruiseen keskustaan. Kulkureitin varrella kukkivat hortensiat ja aurinkoinen järvimaisema oli huikean kaunis. Ihastelin myös kovasti järvellä liikkuneita puuveneitä, niissä tuntui olevan jotakin vanhan maailman charmia.

Postimerkin kokoisella piazzalla tajusimme, että rautatieasemalle pääsee ainoastaan menemällä samaa reittiä takaisin tai nousemalla jyrkkiä rappuskujia ylöspäin. Valitsimme jälkimmäisen vaihtoehdon. Sisko nappasi puolimatkassa nousua puhelimellaan pari kuvaavaa otosta: ensimmäisessä näkyvät jyrkät, auringonvalossa kylpevät kapeat rappuset ja taustalla kimalteleva järvi, sitten vaihtui linssin kuvaussuunta ja toisessa kuvassa näkyvät siskon punaiset kasvot. Huh, onneksi vesipullot oli täytetty laivalaiturilla! Ylhäällä maisemat olivat, jos mahdollista, vieläkin hienommat.

Tripadvisorista bongatun vinkin ansiosta tiesin, ettei Varennan asemalla ole lipunmyyntiä, joten junaliput seuraavaan Milanon junaan ostettiin aseman lähellä olleesta matkatoimistosta. Kierroksen olisi tietysti voinut tehdä myös toisin päin, lähteä Milanosta aamulla Varennaan ja päätyä illalla Comoon, missä lipunmyynti on auki ja junia Milanoon menee parhaimmillaan useampi tunnissa. Meidän kiertosuuntamme määritti se, että aamulla asemalla ei tarvinnut odotella Comon junaa yhtä pitkään kuin seuraavaa Varennan junaa. Hyvin reitin sai kuljettua fiilispohjalta tähänkin suuntaan, eikä tarvinnut vahtia kelloa, että ehti ostamaan liput ennen matkatoimiston sulkeutumisaikaa.

Paluumatkalla Milanoon katseltiin vielä junan ikkunasta ulos ja painettiin mieleen viimeiset järvimaisemat. Sen jälkeen keskityin haaveilemaan kylmästä Cokiksesta. Ehkä vielä jonakin kauniina päivänä italialaisissakin junissa on ravintolavaunut. Tai pikkukylän asemalla jos ei nyt kioskia, niin edes jonkunlainen myyntiautomaatti. Kysyntää olisi varmasti. :)

1. Ihania maisemia! Como on yksi niistä paikoista jossa haluaisin ehdottomasti käydä. Matkakuumehan tässä tulee :)

1. Oli kyllä kiva päiväreissu, kannatti tehdä. Maisemat ovat tosi upeat ja pikkukaupungit järven rannalla viehättäviä, samaan aikaan rentoja ja tyylikkäitä. Tykkäsin. :)

2. Pääsi ihastuksen huokaus tän kiekuraparvekkeen kohdalla. Upeita kuvia ja maisemia!

1. Maisemat ja miljööt olivat kyllä upeita. Tuonne pitänee vielä palata paremmalla ajalla.